FANDOM

G1twR1Uc

Järntunga

”Han talar med järntunga”Silvtrundiskt ordspråk för någon som förespråkar krig.

Drakar och Demoner Trudvang handlar om att blanda den mörka, hårda och bistra vardagen med den mytomspunna, fantastiska och ibland fasansfulla sagan. I Järntunga kommer utgångspunkten att vara densamma. Rollpersonerna kommer att finna sig i en hård och karg verklighet där livet är bistert och mödosamt, men ju mer de reser och blir indragna i situationer som tar dem till ovanliga platser desto mer kommer de att skiljas från den bistra vardagen och hamna i den fantastiska sagan där de får uppleva magi och monster, det fantastiska och det fasansfulla.

Nibelungens ring av Wagner har alltid legat mig varmt om hjärtat. Där samspelar berättelsen med värden som kärlek, makt, girighet, avundsjuka och vänskap. Men mest av allt står det för en tung germansk tradition i både utförande och dysterhet. Hela operan tar runt 16 timmar att utföra och mäktigare än så blir det inte. Även om berättelsen i Järntunga inte har något att göra med Nibelungen är det ändå samma tunga känsla som vi vill förmedla med det här äventyret som är det första, inledande, i en kampaj om Trudvangs riddersmän.

Hoppas ni gillar det!

Theodore Bergquist